Om volledig te voldoen aan de huidige milieu- en emissievoorschriften beschikken vrijwel alle uitlaatsystemen in de landbouw- en transportsector over een SCR-katalysator. Samen met het gebruik van AdBlue of OptiSpray vermindert een SCR (Selective Catalystic Reduction) de uitstoot van stikstofoxiden. Maar hoe werken AdBlue en OptiSpray eigenlijk en wanneer gebruikt u het? Het antwoord vindt u op deze pagina.
Een SCR-katalysator heeft AdBlue nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer de uitlaatgassen de vrachtwagen of tractor verlaten, wordt AdBlue vlak voor de uitlaatpijp in de richting van de SCR-katalysator gespoten. Hierdoor ontstaat er een chemische splitsing of hydrolyse, waarbij de AdBlue gesplitst wordt in water en ureum. De hoge temperaturen in de uitlaat zorgen ervoor dat het water en de ureumdelen verdampen tot ammoniak en koolstofdioxide. In de katalysator volgt dan een chemische reactie waarbij de ammoniak en koolstofdioxide wordt omgezet in stikstof en waterdamp, stoffen die niet schadelijk zijn voor mens en milieu.
Gebruik wel de juiste hoeveelheid AdBlue, want te veel AdBlue geeft stinkende uitlaatgassen door een overschot van ammoniak in de uitlaat en te weinig AdBlue zorgt voor de uitstoot van schadelijke stoffen.
Klik hier om AdBlue te bestellen
Motoren van trekkers, shovels, graafmachines en vrachtwagens worden soms kort ingezet of draaien langzaam of onregelmatig en komen daardoor nooit echt op temperatuur. Door deze lage temperatuur wordt de hydrolyse minder goed uitgevoerd en dat zorgt voor kristallisatie van de AdBlue. Deze gekristalliseerde AdBlue komt in uw SCR-katalysator die hierdoor verstopt raakt. Kristallisatie van AdBlue kunt u voorkomen met OptiSpray. OptiSpray bestaat voor 32,5% uit ureum en voor de rest uit gedemineraliseerd water. Daarnaast beschikt OptiSpray ook over een bepaalde zeeptoevoeging die het kristalliseren van de AdBlue in de SCR-katalysator voorkomt, ook bij een te lage bedrijfstemperatuur.
Klik hier om OptiSpray te bestellen