Werking remvloeistof
Wanneer je het rempedaal intrapt, worden de remblokken aan weerszijden tegen de remschijf aangedrukt. Door de wrijving tussen de remblokken en de remschijf ontstaat er wrijvingswarmte. De temperatuur kan hierbij hoog oplopen, tot wel enkele honderden graden. Wanneer je de remmen vaak gebruikt, wordt deze hitte doorgegeven aan het hydraulisch circuit en kan ook de remvloeistof warm worden. Remvloeistof neemt bovendien vocht uit de lucht op, waardoor het kookpunt wordt verlaagd. Bij veelvuldig remmen kan de remvloeistof aan de kook raken, waarbij dampbellen ontstaan. Daardoor vermindert de noodzakelijke druk en functioneert de rem minder goed.
Controleren remvloeistof
In de motorruimte zit een reservoir met daarin remvloeistof. Je kunt zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit door onder de motorkap te kijken of de koelvloeistof in het koelstofreservoir nog boven het minimumstreepje staat. Als er te weinig vloeistof in het systeem zit, gaat er meestal een controlelampje branden.
Let op:
Vul de remvloeistof niet zomaar bij wanneer de vloeistof onder het minimumstreepje zit. Er kan dan namelijk lekkage zijn in het remsysteem waardoor uw remmen niet meer optimaal werken. Achterhaal eerst de oorzaak van het lage remvloeistofpeil!
Soorten remvloeistof
Remvloeistof is niet gebaseerd op olie, want olie tast hydraulische systemen aan. Daarom bestaat nagenoeg elke remvloeistof uit glycolethers of polyglycerol. Ook zijn er remvloeistoffen op siliconenbasis waaraan enkele hoogwaardige additieven zijn toegevoegd.
Overweg Olie stelt hoge eisen aan remvloeistof omdat remmen cruciale onderdelen zijn. De viscositeit van de remolie is daarbij erg belangrijk. Viscositeit geeft de stroperigheid van olie aan bij een bepaalde temperatuur. Remolie moet een lage viscositeit hebben om ook bij lage temperaturen gemakkelijk door de hydraulische systemen te vloeien. Ook moet remolie over een hoog kookpunt beschikken vanwege de oplopende temperatuur van de remvloeistof. Die wordt namelijk verhit door de warmte die vrijkomt van de remblokken. Zonder een hoog kookpunt, functioneert het remsysteem minder goed. Het kookpunt wordt weergegeven met een cijfer achter de term DOT ( = Department Of Transportation). Overweg Olie levert remvloeistoffen in de categorieën DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1.