Werkwijze stuurbekrachtigingsolie
De stuurbekrachtiging is een hydraulisch systeem dat ervoor zorgt dat je voertuig gemakkelijk te manoeuvreren is. Het bestaat uit de volgende onderdelen:
- een frame met een tandwiel dat is gekoppeld aan de voorwielen;
- een frame met een zuiger en een tandwiel;
- een oliepomp die vloeistof naar de zuiger pompt waardoor de wielen worden gedraaid;
- een reservoir met hydraulische stuurbekrachtigingsolie.
Bij te weinig olie in het reservoir wordt het sturen moeilijker en kan er bovendien schade ontstaan aan de pomp en het tandwiel. Controleer daarom regelmatig of er genoeg stuurbekrachtigingsolie in het reservoir zit.
Controleren stuurbekrachtiging olie
Wanneer je merkt dat het sturen moeizamer gaat of als je rare geluiden hoort, dan kan er te weinig stuurbekrachtiging olie in het reservoir zitten. Je vindt de stuurbekrachtigingsvloeistof in een reservoir in de buurt van de stuurbekrachtigingsriem. Het reservoir kan van kunststof of metaal zijn. Is het reservoir van transparant plastic, dan kun je meteen zien of er genoeg vloeistof aanwezig is. Is het reservoir gemaakt van niet doorschijnend materiaal, dan kun je het niveau meten met een peilstok. Meestal zit de peilstok aan de dop gemonteerd. Haal de peilstok uit het reservoir en veeg het schoon met een doek. Steek de peilstok daarna zo ver mogelijk terug in het reservoir en trek de peilstok er dan weer uit en bekijk het niveau van de olie. Zit de olie tussen het minimum en maximum, dan is het oliepeil in orde. Als het oliepeil lager staat, dan is het de hoogste tijd om olie aan te vullen of geheel te verversen.
Let op!
Doe nooit te veel stuurbekrachtigingsvloeistof in het reservoir. Het is beter om iets te weinig bij te vullen dan te veel. Stuurbekrachtigingsolie zet namelijk uit als het heet wordt.